Waarom metadata belangrijk is

Wanneer je zoekt op bepaalde onderwerpen, krijg je in Google een aantal resultaten onder elkaar. Deze resultaten bevatten internetpagina’s van gehele websites, maar dit zie je niet gelijk staan. Je ziet vaak een titel en een kleine omschrijving van de informatie die op deze internetpagina te vinden is. Deze informatie wordt vaak zelf door jouw website gegenereerd. Dit zijn vaak de eerste zinnen van jouw pagina en kunnen daardoor niet de inhoud duidelijk verwoorden. Maar deze titel en informatie is handmatig aan te passen. Zo weet een bezoeker precies wat er op jouw pagina te vinden is en zullen ze sneller op jouw link klikken.

Die informatie, de titel en de samenvatting van de pagina, heeft een naam. We hebben het hier over de metatitle (de titel) en de metadescription (de samenvatting van de pagina). Samen vormen ze de metadata. In deze metadata krijg je de kans om jouw bezoekers over de streep te trekken en te laten klikken op jouw link. Want wanneer Google jouw pagina laat zien als resultaat voor hun zoekopdracht, kan jij de metatitle en metadesciption gebruiken om ze uit te nodigen op jouw website.

Als voorbeeld: Je hebt een website voor jouw bakkerij. Daarom heb je natuurlijk allemaal informatie staan, onder andere over de bakkerij in dorp X en het ontstaan hiervan. Wanneer iemand een zoekopdracht doet naar een bakkerij in dorp X, kan Google jouw webpagina kiezen om te laten zien in de resultaten. Jij hebt immers een hoop geschreven over dit onderwerp en daarmee heeft Google bepaald dat jouw pagina het antwoord kan geven voor de bezoeker. Maar je bent niet de enige bakker in het dorp die in deze resultatenlijst naar voren komt.

Doordat jij met jouw metadata bezig bent geweest, ziet de bezoeker interessante informatie. In plaats van de eerste zin of eerste twee zinnen van de webpagina, maar staat er dit:


De beste bakker in dorp X | Het lekkerste brood in de omgeving
Alleen hier vind je ambachtelijk brood en handgemaakte zoetigheden. Wil je meer weten over ons? Bekijk onze website!


Zoals je ziet, nodigt dit de bezoeker uit om op jouw websitelink te klikken en niet op een andere link. En dit kan jij ook doen, met elke pagina op jouw website, Zo weet jouw bezoeker precies wat ze kunnen vinden!

Ga jij metadata zelf instellen op jouw pagina’s, of laat je dit liever aan iemand anders over? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor een gratis gesprek zodat we jouw wensen kunnen bespreken!

    Geen reactie's

    Geef een reactie